Historie:

1. De Hoofdstraatkerk is in het jaar 1904 gebouwd. In dat jaar kreeg de kerk de naam Oosterkerk, simpelweg omdat ze aan de oostkant van de Hoofdstraat stond. De kerk is gebouwd in opdracht van de Afgescheidenen en de Dolerenden. Deze twee kerken gingen samen verder als Gereformeerde Kerk. De jaartallen in de voorgevel van de kerk verwijzen nog naar de Afscheiding in 1834 en de Doleantie in 1886. Het kerkgebouw is in 1964 grondig verbouwd, waarbij de gehele inrichting een kwartslag werd gedraaid. In 2008 volgde een tweede grote verbouwing, waarbij de kansel meer in het midden van de gemeente is geplaatst en het aantal zitplaatsen is teruggebracht van 900 naar maximaal 650. Het oorspronkelijke orgel uit 1846 kwam uit de Duits-Lutherse-Kerk te Antwerpen en is in 1905 in de Hoofdstraatkerk geplaatst. In 1964 en 2000 is dit orgel gerestaureerd. Het Herman Bavinckhuis stond aanvankelijk aan de voorzijde van de kerk en is in 1989 afgebroken en vervangen door het huidige gebouw aan de achterzijde van het kerkgebouw.